Kentlerin görsel belleği, o kente dair fikir sahibi olmak için en kıymetli ipuçlarını barındırır. Hem bireysel hem kolektif anlamda bir kentin kimliğini oluşturan bileşenler, yaşanılan dönem içinde çoğu zaman fark edilmez. Günümüz dünyasında bu bilginin görsel anlamda kayıt altına alınması için çok yöntem var. Ancak kentin geçmişinin bilgisi sürdürülebilir bir kültürel kimlik için vazgeçilmez bir parçadır ve kent bu omurga üzerine inşa edilir.
“Evvel Zaman İzinde” sergisi 2016 yılında vefat eden sanatçı Cavit Atmaca’nın ustalıklı fırçasından İzmir’e dair izleri bize en samimi şekilde gösteriyor. 70’li yılların başından itibaren İzmir’de yaşamaya ve üretmeye başlayan Atmaca’nın eserlerinin izinde İzmir’i ve kentin hafızasını geniş bir görsel hikâye üzerinden okumamıza, sosyo-kültürel ve kentsel belleğin izini sürmemize yardımcı oluyor. Kimi zaman kıyıları ve kahveleri, kimi zaman gündelik yaşamı, kimi zaman ise insanı resmine konu edinen sanatçı, görme biçimleriyle, renk, çizgi ve lekeleriyle bir kentin soyutlamasını ustaca inşa ederken, kent hafızasına da eşsiz bir miras bırakmış oluyor. Doğrusal zamanın çok ötesine uzanan hayal gücü ve tutkuyla, bir gezgin zihniyle kenti resmediyor. Zamanı yok ediyor, sınırları genişletiyor. Bunu yaparken kullandığı biçimsel dil öylesine tarafsız ve homojen ki, sanki yarattığı evrende kendine ait bir yer ve zamanda varlığına devam eden imgeler, izlerini yüzeylere bırakıp yolculuklarına devam ediyor ve izleyiciyi de bu yolculuğa davet ediyor.
Atmaca’nın vefatının ardından düzenlenen en kapsamlı sergisi olma özelliğini taşıyan “Evvel Zaman İzinde” aile koleksiyonundan oluşturulan özel bir seçki. Sergi, Kıyıdakiler, Kent İzi, Toprağın Rengi ve Ten isminde 4 bölümden oluşuyor. 1955 – 2015 yılları arasına tarihlenen, sanatçının üretim pratiklerini mercek altına alıyor.
Gencer Uçar
Küratör
Prof. Dr. Esra Aliçavuşoğlu
Sanat Danışmanı
Etkinlik Kuralları
Anlayışınız için teşekkür ederiz.